9maja 2007 roku zorganizowałam i przeprowadziłam w Szkole Podstawowej w Czaplinku otwarte warsztaty edukacyjne,w ktorych wzięli udział uczniowie klas III wraz z wychowawcami.Podczas zajęć uczniowie pracowali w grupach,wykonywali ciekawe zadania o tematyce europejskiej, uporządkowali i wzbogacili wiedzę o naszym kontynencie i Unii Europejskiej. Efektem pracy grup dziecięcych były karty, ktore po przypięciu na styropianowe arkusze utworzyły gazetki europejskie .Kazda z klas zabrała je do swojej sali zajęć.
Konspekt otwartych warsztatów edukacyjnych dla uczniów i nauczycieli klas trzecich z okazji Dnia Unii Europejskiej Temat: Jesteśmy w europejskiej wspólnocie państw. Termin realizacji: 09.05.2007r. Czas trwania : 90 minut Cel główny: Poszerzenie wiadomości o Polsce i krajach Unii Europejskiej. Cele operacyjne Uczeń:
- zna polskie symbole narodowe i symbole Unii Europejskiej,
- posługuje się mapa Europy, wskazuje państwa i ich stolice,
- wyjaśnia znaczenie słowa "unia",
- dzieli Europę na część wschodnią, zachodnią północną, południową, środkową,
- rozwiązuje zagadki kulinarne i wykreślanki ,
- poznaje dziecięce zabawy z wybranych państw Europy,
- zauważa podobieństwa i różnice między państwami Europy,
- zgodnie współdziała w grupie i korzysta z materiałów źródłowych.
Metody: słowna, oglądowa, aktywnego działania Formy: praca zbiorowa, grupowa zróżnicowana i jednolita Środki: zestawy kart do pracy w grupach, rozsypanki wyrazowe, diagramy – ukryte stolice, mapy polityczne Europy, rekwizyty do zabaw ruchowych, kolorowe kartoniki Miejsce: Sala gimnastyczna SP w Czaplinku Przebieg zajęć:
- Wprowadzenie ( uczniowie poszczególnych klas siadają w dużych kręgach, twarzami do środka kręgu)
Dziś w naszej szkole świętujemy Dzień Unii Europejskiej, jest on uroczyście obchodzony we wszystkich krajach, należących do wspólnoty europejskiej. Z tej okazji dziś zorganizowałam specjalnie dla Was odmienne zajęcia, podczas których wzbogacicie, sprawdzicie oraz uporządkujecie swoją wiedzę o Europie, Unii Europejskiej, a efektem waszej pracy będą tematyczne gazetki, które zabierzecie ze sobą do swoich klas.
Wasze Panie będą Was wspierać w wykonywaniu różnych zadań w grupach. Mam nadzieję, że te zajęcia spodobają się Wam. Każda klasa otrzyma za chwilę zestaw kolorowych kartoników, w 7 kolorach, po jednym dla każdego ucznia, podzielcie je między sobą oraz mapy Europy, które dziś będą przydatne w pracy. ( gospodarze klas trzecich odbierają mapy i kartoniki)
- Podział Europy na części – praca zbiorowa z mapą i rozsypanką :
Uczniowie z poszczególnych klas otrzymują plansze z napisami: Europa Zachodnia, Europa Wschodnia, Europa Południowa, Europa Środkowa, Europa Północna, oraz zestawy 25 kartoników z nazwami państw europejskich.
Uczniowie:
- odczytują nazwy państw,
- ustalają na mapie kierunki , określają, które z państw leży w wyznaczonej części Europy,
- wyszukują nazwy państw w rozsypance i przyklejają na swojej planszy,
- dokonują prezentacji wyników wspólnej pracy przed wszystkimi uczniami
Ważne, by ustalić iż Polska leży w Europie Środkowej!
- Ustalenie znaczenia terminu "Unia":
Dziś wiele razy usłyszeliście hasło: "Unia Europejska", ale czy wiecie dokładnie co ono oznacza? Gdzie możemy odnaleźć znaczenie słowa "unia"? ( uczniowie dają propozycje odpowiedzi, m. in. – w Słowniku Języka Polskiego) Zapraszam do stolika uczniów z poszczególnych klas z żółtymi kartonikami. Uczniowie:
- wyszukują w grupach znaczenia terminu "unia’’ w Słownikach Języka Polskiego,
- łączą się w jedna grupę i wspólnie ustalają – co to jest unia?
- Prezentują wspólną odpowiedź przed wszystkimi uczniami.
Pytania do wszystkich:
- Ile państw należy już do Unii Europejskiej?
- W którym roku polska przystąpiła do Unii Europejskiej?
- Jakie państwa przystąpiły do UE w styczniu 2007 roku?
( W przypadku trudności – wskazanie na ekspozycję przygotowaną przez uczniów z koła regionalno – europejskiego, na której znajdują się informacje o państwach UE.)
- Praca zróżnicowana w grupach .
- Zadanie dla "niebieskich": - koperty z rozsypanka wyrazowo – obrazkową pt. ,,Symbole UE, symbole narodowe Polski"
Uczniowie:
- ustalają symbole UE i Polski,
- segregują elementy wg haseł,
- rozmieszczają je na karcie pracy i przyklejają,
- przygotowują się do prezentacji zadania.
- Zadanie dla "białych": - plansza- kraje należące do UE: , rozsypanka wyrazowa – państwa UE
Uczniowie:
- czytają nazwy państw UE,
- porządkują je wg kolejności alfabetycznej,
- rozmieszczają na planszy i przyklejają, pamiętają o starannym wykonaniu pracy,
- przedstawiają wykonane zadanie wszystkim,
- Zadanie dla "zielonych": - materiały papiernicze do wykonania flagi Polski i flagi UE , w tym po 12 gwiazdek do wycięcia z żółtego papieru
Uczniowie:
- wykonują flagę Polski,
- wycinają gwiazdki i wykonują flagę UE,
- pamiętają o estetyce,
- prezentują wykonane flagi i nazywają je.
- Zadanie dla "czerwonych": - mapy Europy z podziałem politycznym, karta pracy ,,Sąsiedzi Polski" z konturem kraju, rozsypanka wyrazowa – nazwy państw
Uczniowie:
- wyszukują na mapie Europy Polskę, ustalają jej sąsiadów,
- wybierają z rozsypanki nazwy państw- sąsiadów,
- rozmieszczają właściwie kartoniki z nazwami państw na karcie pracy,
- prezentują swoje wiadomości i kartę całej grupie.
- Zadanie dla "pomarańczowych": - dobieranka wyrazowa, plansza "Specjały kulinarne państw Europy"
Uczniowie:
- czytają nazwy 5 państw europejskich i nazwy 10 potraw,
- dobierają do nazwy państwa po 2 dania,
- rozmieszczają i przyklejają kartoniki na swojej planszy,
- prezentują pracę w formie zagadek dla uczniów z innych grup .
- Zadanie dla "fioletowych": - diagram wykreślanki "Ukryte stolice", kredki, mapa Europy,
Uczniowie:
- wyszukują i kolorują w diagramach nazwy 10 ukrytych stolic europejskich,
- wyszukują stolice na mapie Europy,
- przedstawiają wyniki poszukiwań całej grupie.
- Wykonanie klasowych gazetek:
Uczniowie przypinają wykonane prace na pomalowanych niebieską farbą styropianach. Gospodarze klas prezentują klasowe gazetki przed całą grupą.
- Poznanie zabaw z różnych krajów Europy:
( Alicja Nehring - "Unia Europejska krok po kroku" Warszawa 2003
Zabawa z Grecji: "Posągi greckie" Gracze – parzysta liczba, po 6 z każdej klasy, Przybory - umiejętność obserwacji, pamięć, Ustawienie – 2 równoległe rzędy naprzeciw siebie Reguły – Na "start" uczniowie z I rzędu przybierają postać wymyślnego posągu, kolega stojący naprzeciw przez 0,5 minuty obserwuje, a następnie odwraca się plecami do kolegi i próbuje odtworzyć posąg jak najwierniej . Przyznajemy 5 osobom po 1 punkcie, następuje zmiana ról.
Zabawa z Holandii: "Tragarze z lotniska w Amsterdamie" Gracze – dowolna liczba pod kierunkiem prowadzącego – naczelnego tragarza Przybory – 10 pudeł kartonowych o różnych wymiarach, kartki i długopisy dla uczestników Przygotowania – prowadzący oznacza pudła dowolnymi liczbami ustala wcześniej malejącą kolejność pudeł . Reguły: Każdy tragarz obserwuje pudła i na kartce zapisuje liczby zaczynają od liczby na największym pudle, a kończąc na liczbie z pudła najmniejszego. Wygrywa ten, kto najdokładniej odtworzył kolejność pudeł. Warianty: pudła można obciążyć i uczniowie określają wagę np. od najlżejszego pudła.
Zabawa z Wielkiej Brytanii: "Londyńska mgła" Gracze – 10 do 30 Przybory – opaski lub chusteczki na oczy Przygotowania – zawodnikom należy zawiązać oczy, wszyscy rozbiegają się w absolutnej ciszy po wyznaczonym terenie. Następnie prowadzący ustawia ich w ciszy w rzędach po 5 osób. Reguły – Każdy gracz dotyka twarzy i ubrania stojącego przed nim dziecka. Na komendę "start!" rzędy rozbiegają się , a na "stop!" musza wrócić do wcześniejszego ustawienia. Aby tego dokonać musza zachować absolutna ciszę. Wygrywa drużyna, która jako pierwsza zrekonstruowała dokładnie swój rząd.
- Zakończenie zajęć;
Prezentacja gazetek, przypomnienie zdobytych wiadomości. Ustalenie, które zadanie było najtrudniejsze, które najciekawsze, czy uczniowie częściej chcieliby mieć takie zajęcia. Podziękowanie za wspólną pracę. Autor scenariusza Izabela Małkowska |